En reise på tusen mil starter med et steg

04d340f4-b382-11e3-8adc-22000a919507-mediumEn fleksible tankegang gir ny kunnskap og innsikt. 

Arbeidsmarkedet er I endring, vi skal være bedre en konkurrentene

Vi er nødt å jobbe smartere og mer effektivt. Det er nødvendig med en omstilling! 

Omstilling brukes ofte som et samlebegrep for endringer som gjøres på samfunnsnivå, virksomhetsnivå og personnivå.

Omstilling kan innebære alt fra fusjoner mellom virksomheter, organisasjonsendringer internt i en virksomhet, nedbemanning, effektiviseringstiltak, innføring av ny teknologi, nye arbeidsoppgaver for den enkelte, ny ledelse eller nye arbeidsverktøy. -Forskerforbundet.

En organisasjon består av mennesker! Mennesker med innlærte rutiner, kompetanse, følelser og holdninger. Vi må gjerne snakke om at arbeidsmarkedet er i endring, bransjer må omstille seg, må vi minnes på at det er menneskene i organisasjonene som må endre sin atferd for at endring skal oppstå? Så hvordan kan vi få ny kunnskap og ny innsikt? Jobbe smartere? Være mer effektiv?

Ny teknologi, ja, det er vel supert? Jobben kan utføres raskere, vi blir mer effektiv, reduserer kostnadene. MEN for å ta ny teknologi i bruk, er det nødvendig med endring av atferd hos medarbeiderne. «Gammel» teknologi må avlæres og ny teknologi må innlæres. Atferden må endres. VIL vi endre atferd?

Hjelper det å nedbemanne, omorganisere hvis vi fortsatt jobber på samme måte? Eller betyr det bare at de som er igjen må jobbe mer for at oppgavene skal løses?

Kompetanse sies å være den viktigste konkurransefaktor for de fleste virksomheter og da også et viktig risiko område som kan medføre store konsekvenser for de fleste virksomheter. Ragnhild Kvålshaugen, prosjektleder Terrella, Handelshøyskolen BI: Det høres kanskje banalt ut, men det som skaper konkurransekraft for bedriftene handler ofte om de små tingene, rett og slett hvordan kommunikasjonen mellom menneskene er.

Gode relasjoner handler ofte om tillit, trygghet og tilhørighet. Husk at tillit bygges ved å forstå hverandres kommunikasjon, kultur og holdninger.  Og tillit er en grunnleggende forutsetning for lederskap. skriver Caroline Fische i sin artikkel i Magna. Artikkelen er skrevet i 1998, jeg tenker mye av det som kommer fram i artikkelen er like gyldig i dag.

Hun sier videre at: Evnen til å motivere og få folk til å samarbeide og videreutvikle bedriftens kjernekompetanse er den største – men kanskje også den vanskeligste utfordringen for deg som leder. 

Kommunikasjon, involvering og støtte synes å være de viktigste verktøy for å få til en god omstilling – Idebanken. Endring og omstilling er utfordrende, og stiller også krav til endringskompetanse, tilpasningsdyktighet og sosiale ferdigheter, både hos ledere og medarbeidere.

Som leder, er DU istand til å lese av responsen på egen atferd og hvordan dette virker inn på partene?

Ta gjerne med deg noen av tipsene under.

  • Lev deg inn i situasjonen til dine medarbeidere. Forsøk å se endringen fra deres perspektiv, ikke bare ditt og styrets.
  • Vis respekt for menneskene rundt deg
  • Bruk aktiv lytting. Her har du muligheten til å fange opp mange uutalte signaler
  • Formidle deg klart og tydelig både muntlig og skriftlig
  • Husk at ulikheter er en styrke og ta ansvar for egen atferd!
  • Tørr å stille de vanskelige spørsmålene, ta gjerne en liten time -out og ikke vær redd for konflikter.
  • Vær ærlig og husk at konflikter kan være verdifulle dersom de tas tak i raskt og løses før de eskalerer.

Husk at en reise på tusen mil starter med et steg!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s