Høye hæler og Maratonløping?

IMG_1459Venstre legg svir som bare det og jeg forbanner de høye Calvin Klein støvlettene jeg har gått med hele dagen. Jeg elsker høye hæler, men det har sine minussider når en driver med løping. Faktisk bruker jeg høyhælte sko til det meste, men ikke til løping. En fantastisk kvinne jeg kjenner bruker høye hæler når hun luker i hagen, så mulighetene her er mange. Men til løping, langdistanseløping bruker jeg mine fantastiske cloudsurfere!

Noe hardt og bløtt slår meg I ansiktet. Det hagler! Bilene suser forbi, noen syklister kommer I en vanvittig fart og sykler meg nesten ned. Musikken på ørene er ikke høyere enn at jeg skal kunne høre syklistene før de freser forbi, men med halgbyger og rushtrafikk er både sikten og lyden dårlig. Det er tryggest å holde seg helt inntil veikanten. Aller helst skulle jeg hatt øyne I nakken for å ha kontrollen på alt som skjer rundt meg.

Det er mandag, ny arbeidsuke og ny treningsuke, men jeg ligger på etterskudd. Langturen som skulle være gjennomført lørdag eller søndag, blir mandagstur og en lang omvei er lagt inn i ruta på vei hjem fra jobb.

Noe merkelig har skjedd, jeg som egentlig aldri har likt å løpe, koser meg på de lange turene med joggeskoene på. 2, 5 time I lav hastighet og lav puls, selv med tunge vonde legger, regn og hagl, nyter jeg turen hjemover. Også så er det selvsagt utrolig gøy å løpe forbi bilene som står i kø i rushtrafikken! Uansett vær, skal treningsøktene gjennomføres, været bestemmer kun hvor mye eller lite klær som må på.

John Hanc skriver I The Essential Marathoner: Du trenger ikke være rask! Det er vilje du trenger; Vilje til å holde deg til treningsprogrammet. Vilje til å stå opp et par timer før på lørdager og søndager, og dermed gi rom for de lange løpeturene. Vilje til å strukturere livet litt mer de nærmeste månedene, slik at du får mer søvn, mer væske og sunnere mat.

Jeg sier som Grete Waitz : Å løpe mitt første maraton åpnet en ny dør for meg. Min første tanke over målstreken I Berlin I September 2014 – En fantastisk opplevelse!  Dette skal jeg gjøre igjen.Neste gang skal jeg være litt bedre trent og løpe litt raskere med lavere puls.

IMG_2004

Testløp hos Asle Tjelta

Gro, gjesteblogger med innlegget:  Man blir rett og slett lykkelig og «høy» på livet etter å ha nådd sine mål! – tipset meg om Marius Bakken og The 100DayMarathonplan . Videre anbefalte hun meg å teste ut makspuls og terskelpuls hos Asle Tjelta ved St Svithun skole. Så før jul – mandag etter julebordet løp vi , jeg og min mann vårt første testløp på tredemølle.  Fortsatt tung I kroppen etter rødvin og diverse som ble fortært på julebordet, kan jeg si at det var langt I fra en fornøyelse. Drittungt og ved testing av oksygenopptak kastet jeg nesten opp, men vi gjennomførte og fikk testet både makspuls, terskepuls og oksygenopptak,

Treningsprogrammet til Marius Bakken inneholder to økter med intervalltrening I uken og en rolig langtur. Intervalltrening er i utgangspunktet noe av det verste jeg vet av trening, men øktene i programmet er varierende og morsomme å gjennomføre. Faktisk er det slik at de fleste intervalløktene gjennomføres på tredemølla før 7.30 om morgenen til god musikk og en super app på telefonen som hjelper meg å holde kontrollen på treningsøkta!

Målingene fra testløpet hos Asle gir en god pekepinn på hvordan vi legger opp treningene og hvor hardt vi trener. Vi er nå inne i vår åttende uke  på dette programmet og har det hatt noen effekt så langt? ja, jeg løper fortere med lavere puls og blir ikke så sliten som jeg gjorde I høst da vi trente til Berlin maraton.

741928-1018-0006sNeste maratonløp blir i London 26. April.

Mål?

  1. Fullføre
  2. En god opplevelse
  3. Tid – under 4.50.00

Gleder jeg meg? JA!

Hjelper det meg å ha et konkret mål å trene til? JA!

Er fokus viktig? JA!

Tusen takk til Gro for gode tips! Du er #Superbra og #Supersterk!

 

 

Reklamer

5 thoughts on “Høye hæler og Maratonløping?

  1. Tilbaketråkk: Eg trodde eg hadde planlagt og tenkt på alt…………. | Levmotivert

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s