I VG 4 november 2014, leser vi om Atle 50 år som forteller at da han forsto hvordan han kunne lære å lytte, fikk et bedre forhold til menneskene rundt seg.
Dere har sikkert alle hørt ordspråket:
«Naturen har gitt oss to ører og en munn, hvilket forteller oss at vi skal lytte mye og tale mindre»
I boken “Hva kjennetegner en god leder”, skriver John Wareham at kunsten å lytte kan endre holdningen både hos tilhørerne og til den som snakker. Han skriver videre at når noen virkelig lytter til oss, hender det at vi hører hva vi egentlig sier. Bare dette kan få oss til å forandre holdning uten at tilhørerne sier et ord. Wareham mener at dyktige ledere er nøye med at de forstår hva den andre personen sier, for selv om de tilslutt vil velge å si seg uenig, vil de være sikre på at de vet hva de sier seg uenig i.
Oppriktig lytting:
I boken «Den rause lederen» skriver Per Arne Watle: Å lytte på alvor er noe langt mer enn å registrere hva som blir sagt. Når du lytter tar du innover deg det du hører. Å makte dette krever at du er trygg på deg selv i forhold til det som fremføres. Å være i stand til å lytte tålmodig, er vanskelig hvis det som tas opp virvler opp gammel uro i deg. Han skriver videre at oppriktig lytting vil si å befinne seg i nuet. Da er du tilstede med hele deg der og da.
Lytter DU?
Er du TILSTEDE og tar innover deg det som du hører, eller er tankene dine et helt annet sted?
Jeg regner meg selv som en god lytter, men må innrømme at jeg, som mange andre svikter på dette området. Etter en travel dag på jobben med mange «jern I ilden», kan det være vanskelig å “koble over” etter endt arbeidsdag.
Min måte å løse dette på kan være å gi beskjed – når jeg husker det – eller noen minner meg på at jeg ikke hører etter…… Gi meg 5-10 min så er jeg klar. Min opplevelse er at det som regel er nok til at jeg kan «riste” av meg de tankene som svirrer rundt. Jeg er så klar for å høre etter og konsentrere meg om hva som blir sagt.
Det skjer også at jeg er avbyter andre for å komme med mine argumenter. Lar meg rive med og durer på. Jeg tenker at både engasjement og oppriktig lytting er viktig i kommunikasjon. Og så er det godt å få en konstruktiv tilbakemelding når det ikke fungerer.
Lytter du for å løse problemer?
Hvis folk ønsker din løsning, er dette en fin tilnærming, men husk at folk kan bli frustrerte og føle seg misforstått hvis du tilbyr løsninger de verken ønsker eller trenger.
Jeg tar meg selv I å gjøre dette, kommer med råd og forslag istedet for å stille spørsmål.
Hva er så en GOD lytter?
Å lytte er noe mer enn å bare være stille og se interessert ut.
Å lytte er å anstrenge seg for å høre etter hva som blir sagt.
Det er å være oppmerksom.
Det er å høre ord og føle deres betydning.
Det er å oppdage følelsen av hva de prøver formidle.
Noe av det som kan få frem slike gode lyttesituasjoner, er åpne spørsmål som dette:
– Hva tenker du om dette?
– Hva betyr dette for deg?
– Hva vil du gjøre med dette?
Hva er så hensikten med å lytte spør Per Arne Watle?
Psykologen Elton Mayo hevdet at en venn som virkelig tar seg tid til å lytte til våre problemer, kan forandre vårt syn på verden.
Karsten Isachsen sier det så fint: En smerte som deles taper sin kraft
Bjørn Eidsvåg synger «Eg ser»
Dette innlegget er omskrevet og ble første gang publisert i november 2013 under tittelen: En mann er allerede halvt forelsket i enhver kvinne som er villig til å lytte til han!
Eg trur eg er ein god lyttar, men eg tenkjer ofte på om eg lyttar godt nok, om eg allereide, medan den andre snakkar, er så langt inne i kva eg meinar om det det vert snakka om,kva eg vil seie, at eg misser noko svært viktig i den andres «budskap». Eg meiner mykje:)
Takk for påminning,-også om dette tema i samand med forhold 🙂
Marieklem
Takk Marie for tilbakemelding. Jeg setter stor pris på dine kommentarer. Mange av innleggen jeg skriver er for å minne meg selv på hva jeg må jobbe med 🙂 Fint at du som leser og ser at en påminning er nyttig. Ønsker deg en fin helg!
Klem fra Ingrid