Takk til Ukeavisen ledelse som publiserte en artikkel fra meg i nettutgaven av avisen 5. mars. I dag er det på trykk i papirutgaven.
Og ja, det er stor stas å få det på trykk. PDF utgaven av avisen er i dag en gratisutgave og du finner link til avisen dersom du følger Ukeavisen Ledelse på LinkedIn.
Opprinnelsen til innlegget er «Spiller du golf eller tennis? » Med litt veiledning og gode innspill synes jeg artikkelen ble bra. Kjernen i innholdet er det samme, men innlegget er redigert og kortere.
En dyktig ung kvinne, Camilla Torvik Tønne, studiekonsulent ved BI og styremedlem i Rogaland Personalform oppfordret meg til å sende inn noe fra bloggen min til Ukeavisen Ledelse. Takk Camilla!
Og tusen takk til dere alle for gode tilbakemeldinger, og oppmuntrende heiarop! Det gir meg masse inspirasjon til å fortsette å skrive innlegg på bloggen og en skal ikke s bort fra at det etterhvert kommer flere artikler som kan publiseres!
Til deg som ikke har lest artikkelen, her er den i sin helhet:
Dyktige ledere bygger relasjoner!
Jobber du som leder, er det ditt ansvar å legge til rette for at dine medarbeidere samarbeider så effektivt som mulig for å nå de mål virksomheten har satt. Dette innebærer blant annet at du forventes å ta tak i utfordringer og problemer som kan oppleves som vanskelig, men som du likevel ikke kommer unna som leder.
Domprost David Gjerp skriver at kjenntegnet på et godt arbeidsmiljø er ikke at det er konfliktløst, men at det er konfliktløsende. Det er derfor viktig å inneha både kunnskaper om – og ferdigheter i å kunne gjennomføre gode samtaler, løpende meningsutvekslinger for å skape forståelse og å utjevne motsetninger. Snakke med hverandre og ikke til hverandre.
Ledere som ikke mestrer å sette seg inn i andres situasjon og ikke ser situasjoner fra andres ståsted, kun eget, har ikke forutsetninger for å forutse hvordan tiltak og beslutninger blir mottatt. (Irgens)
Gode løsninger og resultater oppstår i spenningsfeltet mellom mennesker. Forskning viser at relasjonsmesterne oppnår de beste resultatene. (Jan Spurkeland). Professor Jeffrey Pfeffer, Standford University, peker på at bedrifter som behandler sine medarbeidere riktig, vil konkurrere med 30-40 % margin. Kloke ledere vet derfor at suksess er avhengig av deres evne til å omgås sine kollegaer, overordnede, underordnede, kunder og andre. Dette krever blant annet innfølingsevne, lojalitet, takt og sosial innflytelse. Det krever også at man har gode evner til å lytte og diskutere.(John Wareham)
Christopher Morley peker på at konversasjon er bare mulig hvis vi kan beherske oss. Gode diskusjoner avhenger av god selvdisiplin. Dyktige ledere betrakter derfor nesten alle diskusjoner – inkludert debatter – som samtaler. De lytter like mye som de snakker, gir akt på det motparten sier og er nøye med at de forstår hva den andre sier – om ikke for noe annet, så for å lære og samle informasjon.
Med dialogen som verktøy for god ledelse skapes tillit og trygghet, viktige elementer for god trivsel på arbeidsplassen.
Så kjekt!!!
Ja, her er det bare å hive seg utpå 🙂 Takk Benedicte!
Gratulerer med publiseringen, Ingrid!
Hilsen Eli
Takk Eli 🙂