Kloke ledere vet at suksess er avhengig av deres evne til å omgås sine kollegaer, overordnede, underordnede, kunder og andre. Dette krever innfølingsevne, lojalitet, takt og sosial innflytelse. Det krever også at man har gode evner til å lytte, diskutere, skrive og argumentere. OG for ikke å glemme, kommunisere via Sosiale Medier!
Gode løsninger og resultater oppstår i spenningsfeltet mellom mennesker. Forskning viser at relasjonsmesterne oppnår de beste resultatene. (Jan Spurkeland). Biskop David Gjerp skriver at kjenntegnet på et godt arbeidsmiljø er ikke at det er konfliktløst, men at det er konfliktløsende.
Professor Jeffrey Pfeffer, Standford University, peker på at bedrifter som behandler sine medarbeidere riktig, vil konkurrere med 30-40 % margin.
Organisasjonsrådgiveren, ved Ingfrid Landsnes skriver om flere av disse temaene på bloggen sin.
Jobber du som leder, er det ditt ansvar å legge til rette for at dine medarbeidere samarbeider så effektivt som mulig for å nå de mål virksomheten har satt. Dette innebærer blant annet at du forventes å ta tak i utfordringer og problemer som kan oppleves som vanskelig, men som du likevel ikke kommer unna som leder. Det er derfor viktig å inneha både kunnskaper om – og ferdigheter i å kunne gjennomføre gode samtaler, løpende meningsutvekslinger (dialog) for å skape forståelse og å utjevne motsetninger. Snakke med hverandre og ikke til hverandre. Ledere du andre ledere, for eksempler i styrerommet finner du noen gode tips her: ukeavisen ledelse.
Konversasjon er bare mulig hvis vi kan beherske oss. Gode diskusjoner avhenger av god selvdisiplin. (Christopher Morley) Det er to viktige grunner til at vi diskuterer med hverandre: for å utveksle informasjon og for å oppnå velvilje. Nesten alle diskusjoner gir oss mulighet til å nå disse målene. En diskusjon bør snarere ligne et slag tennis enn et slag golf. I golf prøver du å treffe din egen ball. I tennis venter du på at din motstander skal retunere dine slag.
Dyktige ledere betrakter derfor nesten alle diskusjoner – inkludert debatter – som samtaler. De lytter like mye som de snakker. De gir akt på det motparten sier – om ikke for noe annet, så for å lære og samle informasjon. Noen ganger ønsker vi ganske enkelt å finne ut hva vi tenker, som Alice I Through the Looking Glass: “ Hvordan kan jeg vite hva jeg tenker før jeg ser hva jeg sier?” Eller som Oliver Wendell Holmes bemerket: “Halve tiden snakker jeg bare for å finne ut av mine egne tanker, lik en skolegutt som endevender lommene for å finne ut hva som er I dem” Det er selvfølgelig ingenting I veien for å gjøre det, så lenge vi tillater den andre å gjøre det samme. (John Wareham)
Ledere som ikke mestrer å sette seg inn i andres situasjon og ikke ser situasjoner fra andres ståsted, kun eget, har ikke forutsetninger for å forutse hvordan tiltak og beslutninger blir mottatt. (Irgens)
Husk at:
Virkeligheten er full av mennesker
Mennesker er fulle av følelser
En organisasjon er en samling mennesker med ulike roller og relasjoner i forhold til hverandre
Følelser, roller og relasjoner forkludrer din planlagte struktur og orden
“Et ektepar som har levd sammen I 25 år uten et vondt ord, avslører en mangel på ånd og temperament som man bare ellers beundrer hos sauer.”
Tenkjer eg skal skrive ned desse «husk at :» og henge dei opp på arbeidsplassen min 🙂
🙂 God ide
Nok en bloggpost til læring Ingrid 🙂
Tusen takk for at du viser til bloggen min – en god læresetning for meg er:
Pretend you don`t have the answer, you may find another!
Vær nyskjerrig og lytt godt, så skjer det mye spennende!
Tusen takk Ingfrid 🙂 Jeg liker godt hva John Wareham sier om lytting: Kunsten å lytte kan endre holdningen både hos tilhørerne og til den som snakker. Og når noen virkelig lytter til oss, hender det av vi hører hva vi egentlig sier. Bare dette kan få oss til å forandre holdning uten at tilhørerne sier et ord. Dyktige ledere er alltid nøye med at de forstår hva den andre personen sier, for selv om de tilslutt vil velge å si seg uenig, vil de være sikre på at de vet hva de sier seg uenig i.
God helg 🙂
Tilbaketråkk: Stor stas å bli publisert i Ukeavisen Ledelse! | levmotivert