Start med en drøm, lag en plan og sett den ut i livet!

Jeg har alltid trodd at fysisk aktivitet er en nøkkel ikke bare til fysisk helse, men også til sinnsro. Mange ganger lot jeg mitt sinne og frustrasjon gå utover en boksesekk istedenfor å ta det ut overfor en kamerat eller endatil en politimann. Trening løser opp spenninger og spenninger ødelegger sinnsro. Jeg fant ut at jeg arbeidet bedre og tenkte klarere når jeg var I god fysisk form, så trening ble en av de ting I mitt liv jeg aldri gir avkall på”.
Nelson Mandela

2014 i 2014
Wasim Zahid, lege, forsker og skribent – også kalt #twitterlegen, har satt seg et mål om å løpe 2014 km I 2014. Han har opprettet en gruppe på facebook hvor hensikten med gruppen er å gi hverandre inspirasjon og støtte. Man kan gjerne komme med tips og råd til andre om hvilke ruter som er fine å løpe. Forslag til gode sko, restitusjon og andre aktuelle tema. Formålet med gruppen er å hjelpe hverandre og heve hverandres prestasjoner. Et av hovedpoengene med gruppen er å oppdatere hverandre med hvordan det går med treningen. Dette er også inspirerende for andre i gruppen.

Det er ingen regler for hvordan du velger å løpe de 2014 km. Du kan løpe i skogen, på asfalt, gress eller på tredemølle. Du kan løpe litt hver dag, eller lengre turer noen ganger i uken.

Jeg synes dette er et litt “hårete mål” og har meldt meg inn I gruppen. 2014 km er ca 5,5 km I snitt pr dag eller ca 39 km I uken. Greie delmål når du skal løpe maraton, men kanskje litt I overkant for meg som nesten må starte på nytt med løpetrening etter skade og sykdom. Jeg skal I allefall gjøre så godt jeg kan for å gjennomføre dette. OG det finnes også en omregningsmodell dersom du trener variert, som sykling, langrenn og svømming.

Min plan for å fullføre 2014 km I 2014, er løping, sykling, langrenn og rulleski. Som restitusjon vil jeg bruke mat, nok søvn og yoga.

Hovedmålet med treningen I 2014 er å løpe min første hele maraton I Berlin I slutten av September.

Kneet fungerer nå strålende etter god hjelp med akupunktur og yoga. Influensaen jeg pådro meg I desember er historie. Etter en lang periode uten annen trening enn yoga, er jeg nå igang igjen med treningen og det er helt fantastisk. Her må jeg si meg enig med Terje Nordberg som i 1984 skrev i boken sin – om gleden ved å løpe:

Hvis vi ikke på en eller annen måte blir kvitt den uforløste spenningen i kroppen, setter den seg fast som frustrasjoner og i siste omgang som psykosomatiske lidelser som tærer på sunnheten og livskraften. 

Nybegynner på rulleski!
Rulleski sto på ønskelisten til bursdagen I 2013. Hvorfor? Når du når 50 årsalderen, har “håndballknær”, stive skuldre og andre skavanker, er rulleski et fint supplement til løping og sykling har jeg lest. OG jeg er svært glad I å gå på ski, selv om teknikken ikke er noe spesielt god. La meg si det slik, Sesilom og Birkebeineren står ikke på min “to do” list.

Første treningstur på rulleski

Første treningstur på rulleski

Min første treningstur på rulleski ble gjennomført I dag, ca 7 km. “Det blir aldri kjedelig å gå, for hele tiden tenker du teknikk”, tips fra en av mine kollegaer, Og det er helt riktig. Glemmer du å tenke teknikk kan det gå galt! Jeg var mest redd for nedoverbakkene, men jeg hadde visst ikke fått med meg av oppoverbakkene kan være like ille!

Et lite tips: Husk å holde god glid opp bakkene. Mister du farten er sjansen stor for at du tipper framover. Dette skjedde nemlig meg I dag. Balansen forsvant, skiene tippet framover, knærne gikk I bakken og hjelmen traff asfalten! Ingen skader bortsett fra såret stolthet. Resten av turen passet jeg på å tenke på balansen og teknikken.

Vel hjemme I godstolen, google – Nybegynnertabber på rulleski, hva må du unngå. Jeg deler gjerne noen tips med dere fra Terje Langli – slik går du trygt på rulleski:

Gå på bilfrie veier de første gangene.

Tren balanse, bremsing, sving og sikkerhet før du begir deg ut på vei.

Gjør deg godt synlig og bruk hjelm.

Det finnes ski med brems, men på de fleste modeller må du lære deg å ploge. 
 Velg flate veier og ta av deg skiene i nedoverbakker om nødvendig.

Les gjerne mer her

Ellers finnes det mange filmer på youtube. Min favoritt er denne med Thomas Alsgård

Start med en drøm, lag en plan og sett den ut i livet. Du vil greie det, det lover jeg! – Zoe Kolpowitz,har Multippel sklerose og trengte 24 timer på å fullføre New York Marathon på krykker i 1993.Hun har nå fullført 25 maraton, det siste så langt i 2013

Reklamer

2 thoughts on “Start med en drøm, lag en plan og sett den ut i livet!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s