God helse er et puslespill

Hvor ofte hører vi ikke ”du blir hva du spiser. Dette er langt på vei riktig, men likevel mer sammensatt enn som så. For å ha, eller få god helse er det mange ting som spiller en rolle. Enkelte faktorer kan vi gjøre noe med, andre ikke.

Her kan du trene litt styrketrening etter en tur i parken

Her kan du trene litt styrketrening etter en tur i parken

 Gener og kjønn, disse kan vi ikke bestemme selv. En lege som forsker på ryggproblemer sa en gang: ”velg dine foreldre med omhu”.Så langt er vi ennå ikke kommet. Dine gener kan si mye om hva du er disponert til å få av helseproblemer. Ditt valg av livsstil kan være utslagsgivende om du blir syk eller ikke.

Når det gjelder fysisk aktivitet, har utviklingen gått i negativ retning.

De som trener, trener sannsynligvis ikke mindre enn før, men den daglige aktiviteten er redusert de siste 20 årene. Dette har først og fremst sammenheng med endring av livsstil.

Vi er i ferd med å bygge et samfunn som fremmer inaktivitet. Stadig flere har stillesittende jobber, bruker bilen når de skal på jobb, skole eller fritidsaktiviteter og sitter foran tv – skjermen. Som et resultat av dette har andelen av befolkningen som er inaktive økt. Fysisk inaktivitet er en risikofaktor for sykdommer som hjertekar sykdommer, blodtrykk, diabetes 2, benskjørhet, belastningsskader.

IMG_0049Disse faktorer kan du påvirke selv:

  • Mat og drikke
  • Fysisk aktivitet
  • Søvn
  • Etablering av vaner
  • Godt immunforsvar
  • Se muligheter og konsekvenser av egne valg
  • Nivå av stress
  • Positiv innstilling til deg selv og dine omgivelser

Så ta de verste jobbene først og unngå å utsette ting du må gjøre. Du vil ellers få mindre tid og bli enda mer stresset. Sortering, prioritering og delegering: Å velge bort er også en treningssak.

Husk at gode relasjoner demper stress, evnen til å nyte livet, det er mye helse i god trivsel. Så NYT advendttiden sammen med familie, gode venner og andre som gir deg energi. Gjør aktiviteter du synes er GØY og forsøk å være fysisk aktiv minst 30 min per dag.  Noen tips til hva du kan gjøre:

Sandveparken

Sandveparken

Du kan gå deg en tur, svømme, finn fram rockeringen, ta trappene istedet for heisen eller gå av bussen et stopp tidligere. Sett på god musikk, sving deg litt i stua. Parker bilen lenger bort fra inngangsdøra på jobben. Det viktigste er at du er i bevegelse hver dag.

Husk at ved å endre den måten du gjør dagligdagse ting på , gir du et nytt menneske anledning til å vokse opp i ditt indre. En beslutning er bare begynnelsen til noe. Når du tar en avgjørelse stiger du ned i en mektig elv som fører deg til et sted du ikke hadde drømt om da beslutningen ble tatt.

Paulo Coelho

 

 

 

Reklamer

One thought on “God helse er et puslespill

  1. Tilbaketråkk: Nøkkelen til det gode liv? | levmotivert

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s