”Tenk igjennom hva du sier, så du ikke plutselig sier hva du tenker!”

Er glasset halvfullt eller halvtomt?

halvfulltHvordan du ser på dette vil ha tankemessige effekter i forhold til din trivsel, helse og hva du presterer.

”Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan. I begge tilfeller har du rett”.

Denne indre samtalen pågår inne i oss hele tiden. Den skjer av seg selv og påvirker:

  • våre følelser og holdninger
  • vår kroppslige tilstand, konsentrasjon og prestasjoner

Samtalen vi fører inne i hodet er selvforsterkende og kan styres og endres gjennom bevisste valg!

”Tenk igjennom hva du sier, så du ikke plutselig sier hva du tenker!”

Vær også forsiktig med hva du sier til deg selv, for hjernen din lytter! Hjernen reagerer på negative tanker med å produsere kjemiske og elektriske impulser som forsterker signaleffekten.

Dennis

Vår oppfatning av hvem vi er danner utgangspunkt for roller som vi ”velger” å spille. Vi velger ulike roller ut fra hva vi ser som hensiktsmessig for å oppnå et mål. Dette påvirkes i stor grad av forventninger i omgivelsene. Negative og positive rollemønstre virker selvforsterkende. Det er derfor viktig, men vanskelig å bryte ut av negative rollemønstre. Gjennom bevisstgjøring og aktive anstrengelser kan vi endre rollene vi tar.

Eksempel på positive rollemønstre

Maikens tegning blog

Jeg er dyktig-rollen

Jeg er sikker-rollen

Dette kan jeg-rollen

Du er velkommen til å kommentere innlegget 🙂

Bildene som er brukt i innlegget er lånt på Google.

Reklamer

4 thoughts on “”Tenk igjennom hva du sier, så du ikke plutselig sier hva du tenker!”

  1. Det er sant, en kan endre mye med å velge å tenke positivt.
    Hvis en hele tiden psyker seg selv ut og forteller til seg selv at en aldri får noe til, da får en sannsynligvis aldri noe til.

  2. Benedicte, takk for at du leser og kommenterer 🙂 Ja det er viktig hva en sier til seg selv. Noen tips til hvilke positive tankeformler vi kan bruke i arbeidet med oss selv:

    • Jeg føler meg rolig
    • Jeg føler meg avslappet
    • Jeg føler meg glad
    • Jeg føler meg konsentrert
    • Jeg kopler ut forstyrrelser
    • Jeg er offensiv
    • Jeg tør angripe
    • Jeg satser
    • Jeg holder ut
    • Jeg tør å dumme meg ut

    Ha en strålende dag 🙂

    #Feiltastisk, et nytt begrep for meg kan du lese om i boken «raushetens tid» av Kathrine Aspaas

  3. @Marit, Ja det kan fort går godt 🙂 og i de fleste situasjonene går det jo bra. I yngre dager kunne jeg grue meg for noe jeg skulle gjøre i mange dager, ja enkelte ganger uker, og så gikk det jo så bra!

    1000 takk for at du leser og kommenterer 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s